berilmu beramal

BERIMAN, BERILMU DAN BERAMAL ADALAH PERKARA PENTING UNTUK MENDAPAT KEREDAAN ALLAH SWT. HILANG SATU PERKARA, CACATLAH YANG LAIN.

Search This Blog

Monday, August 1, 2011

BETULKAN ‘MIND SETTING’ KITA TERHADAP PUASA, BUAT SEMUA KERANA ALLAH


SELAMAT BERPUASA.

Selamat berpuasa diucapkan kepada seluruh umat Islam di dunia ini. Tahniah kerana anda adalah antara orang-orang  yang berpuasa.  Teruskan perjuangan hingga ke Ramadhan yang terakhir. Bulan ini adalah bulan yang penuh dengan keberkatan yang dilimpahkan oleh Allah SWT kepada manusia yang beriman.

Puasa yang kita kerjakan ini adalah antaranya untuk menguji keimanan kita kepada Allah. Setakat manakah tahap iman kita kepada Allah.  Menjaga segala yang membatalkan puasa, ditambah pula dengan penjagaan panca indera kita dan ditambahkan lagi dengan kerja-kerja mendekatkan diri dan hati kepada Allah, maka kita tahu bahawa orang itu mempunyai iman yang kukuh serta mendapat kenikmatan dalam beribadat. Mereka tahu tujuan beribadat dan tidak lagi dipengaruhi oleh puji-pujian mansia. Ini adalah tahap puasa kategori ‘tinggi’.

Malangnya dalam kehidupan kita seharian kita sendiri boleh lihat ditempat kerja kita bahawa ada yang curi makan. Beli nasi bungkus (dalam plastic hitam selalunya). Padan juga dengan orang yang menjual nasi tersebut. Langsung tidak rasa berdosa. Nak kata mereka itu kerja kuat seperti buruh binaan tak juga. Kerja kat pejabat apalah teruk sangat. Jadi di mana iman mereka. Setakat mana iman mereka. Memang orang tak nampak semasa kita makan, tapi Tuhan Nampak. Tak malu ke ? Itulah, pokok pangkalnya ialah iman.

Sekiranya kita bekerja keras, tak boleh tahan, boleh pengsan kalau berpuasa, ok puasalah dahulu. Sehingga sampai kepada keadaan yang agak darurat baru berbuka. Kita boleh terima yang orang itu memang terpaksa. Tetapi jika dari awal lagi sudah set dalam otak yang kita tak mahu berpuasa sebab letih, tak boleh tahan maka keadan ini tak betul!  Bagaimana tahap iman kita pada waktu itu? Memang ada hukum diharuskan berbuka. Setakat mana kita berusaha untuk berpuasa itu lebih penting. Kalau nak dikira sibuk, tak ada relak, penat  maka tak boleh puasa lagi. Lain kali saya kadak (ganti) puasa tersebut. Rasanya bila. Bilakah kita akan berpuasa untuk ganti. Silap-silap sampai ke liang lahatpun kita tak ganti lagi. Ini semua adalah iman. Iman !

KESIMPULANNYA IALAH MIND SETTING KITA KENA BETUL, BUAT SEMUA KERANA ALLAH.

No comments: