berilmu beramal

BERIMAN, BERILMU DAN BERAMAL ADALAH PERKARA PENTING UNTUK MENDAPAT KEREDAAN ALLAH SWT. HILANG SATU PERKARA, CACATLAH YANG LAIN.

Search This Blog

Thursday, November 11, 2010

ADAB KETIKA KHATIB BERKHUTBAH

Jangan Bercakap-cakap Ketika Khatib Sedang Menyampaikan Khutbah

Tengah hari tadi, saya telah menunaikan solat Jumaat di salah sebuah masjid di Kuantan. Di sesetengah masjid, sebelum khatib memulakan khutbahnya, iaitu selepas mengerjakan solat sunat qabliah, bilal yang bertugas akan mengingatkan para jemaah agar diam dan jangan berkata-kata ketika khatib sedang berkhutbah. Tak cukup dengan itu, bilal berkenaan akan susuli ingatannya dengan membacakan sepotong hadith yang antara lain mafhumnya: “ Barang siapa yang berkata-kata apabila khatib sedang membaca khutbah walaupun dengan berkata “diam” (melarang orang lain daripada bercakap) sekalipun, maka luputlah pahala Jumaatnya. Dari itu, diamlah dan dengarlah dengan taat, mudah-mudahan kita semua akan beroleh kebahagiaan dunia dan akhirat”.

Sebilangan masjid memang akan mengingatkan para jemaahnya pada setiap solat jumaat. Saya rasa, ingatan seperti itu memang baik, khususnya untuk para jemaah yang lupa atau kurang pendedahan mengenai adab ketika berada di masjid dan ketika mendengar khutbah. Walau bagaimanapun, tidak semua masjid akan memberikan peringatan sedemikian ketika solat Jumaat. Ini menyebabkan sebilangan jemaah lupa atau buat-buat tak tahu bahawasanya ketika khatib sedang membacakan khutbah, bercakap-cakap dilarang sama sekali, dan jika ia diingkari pahala Jumaatnya akan luput. Maknanya, jika mereka yang berkenaan solat Jumaat tetapi bercakap-cakap ketika khatib sedang membacakan khutbah (kecuali pada perkara kecemasan), maka solat Jumaatnya sia-sia.

Apa yang sedikit mendukacitakan saya ialah, ketika saya solat Jumaat tadi, di sebelah kanan saya, telinga saya dapat menangkap dengan jelas dua tiga orang kanak-kanak bercakap-cakap dan bergurau ringan ketika khatib sedang menyampaikan khutbahnya. Hendak dilarang, nanti solat Jumaat saya pula yang sia-sia. Manakala di sebelah kiri pula, telinga saya juga dapat menangkap dengan jelas seorang dua golongan dewasa juga bercakap-cakap pada masa yang sama. Bapa borek anak rintik rupa-rupanya. Bila golongan kanak-kanak yang melakukannya, saya mungkin boleh terima lagi kerana mereka masih rebung dan perlukan tunjuk ajar daripada kita yang sudah dewasa. Tetapi apabila seorang dua golongan dewasa yang melakukan kesalahan yang sama, sukar juga dibuatnya. Maklumlah, kalau silap tegur, buluh akan pecah dan boleh menghasilkan sembilu yang bisa menyayatkan!

Oleh itu, bagi saya, seeloknya semua masjid memberikan peringatan kepada para jemaah yang hadir mengenai larangan bercakap-cakap ketika khatib sedang membacakan khutbah. Ingatan itu pula biarlah didengar oleh semua jemaah di masjid berkenaan dan bukannya untuk didengar oleh saf-saf depan sahaja. Golongan jemaah dewasa pula hendaklah menunjukkan contoh dan teladan yang baik iaitu diam dan tidak bercakap-cakap ketika khatib sedang berkhutbah. Manakala para ibu bapa atau guru pula hendaklah mengingatkan anak-anak dan murid-murid mereka supaya tidak bercakap-cakap ketika khatib sedang berkhutbah dan kalau boleh pada setiap kali golongan kanak-kanak ini hendak ke masjid untuk solat Jumaat.

Adalah lebih mudah untuk menegur dan menasihati kanak-kanak biasa daripada kanak-kanak dewasa

Salam dari Kuantan..

No comments: