BLOG INI MEMBERI PELUANG KEPADA ANDA UNTUK BERKONGSI PENGETAHUAN AGAMA ATAU APA SAHAJA YANG BERGUNA YANG BOLEH MEMBERI MANFAAT KEPADA ORANG LAIN SUPAYA BOLEH MENINGKATKAN PENGETAHUAN, AMAL SOLEH, KUALITI HIDUP DAN LAIN-LAIN.
berilmu beramal
BERIMAN, BERILMU DAN BERAMAL ADALAH PERKARA PENTING UNTUK MENDAPAT KEREDAAN ALLAH SWT. HILANG SATU PERKARA, CACATLAH YANG LAIN.
Search This Blog
Thursday, September 26, 2013
Kisah Si Pencari Tuhan - Hakikat Iman
“Tetapi,” sambung
Abdullah lagi, “Menurut fikiranku, tiada gunanya sama sekali tindakan
tuan-tuan. Bahkan hanya akan mendatangkan kesusahan dan jadi beban pula kepada
tuan-tuan. Kerana jika aku tuan-tuan bunuh, terpaksa pula mayat aku ditanam.
Bermakna tuan-tuan terpaksa menggali tanah. Alangkah banyaknya kerja tuan-tuan
hanya untuk menguruskan sekujur mayatku.” Abdullah Syarafi
memerhatikan riak di wajah mereka. Kata-katanya memberi kesan terus ke hati
mereka. “Atau, jika
tuan-tuan ingin membuang mayatku dari sini, tentulah terpaksa pula mengheret
mayatku sekian jauh. Jikalau tidak, maka
akan terganggulah tempat tuan-tuan ini oleh sebab busuknya bau mayatku nanti. Maka jelaslah, jika
tuan-tuan tetap akan membunuhku, hanya akan menyusahkan diri tuan-tuan juga.Sedangkan manusia
diberi akal oleh Tuhan. Supaya dapat dengannya kita menimbang buruk baiknya
sesuatu yang akan dikerjakan. Adakah ia memberi faedah atau sebaliknya. ..”
Demikianlah
Abdullah Syarafi terus berbicara hingga mulalah dia menceritakan hal ehwal
dirinya dan tujuan dia menempuh perjalanan yang penuh bahaya itu. Selanjutnya
berkata Abdullah, “Tuan-tuan, selama mana pun manusia hidup, akhirnya. akan
mati juga. Dan kelak sesudah
mati, tiap-tiap manusia akan menghadapi pengadilan Tuhan. Menerima hukuman atas
segala kejahatan yang telah dilakukannya. Jadi, bertaubatlah tuan-tuan dan
berhentilah dari kejahatan ini sementara pintu dan jalan untuk taubat masih
terbuka.” Demikianlah
Abdullah mengakhiri nasihatnya. Dengan kehendak Allah jualah, maka segala tutor
kata dan nasihat Abdullah Syarafi yang bersungguh-sungguh dian dengan penuh
ikhlas itu rupanya menyelinap masuk ke dalam hati mereka langsung meresap masuk
ke dalam perasaan keinsafan.
Lantas berbicara
seorang dari mereka. “Bagaimanakah kami akan bertaubat Sedangkan dosa-dosa kami
sudah terlalu amat banyak. Sudah sekian banyak harta benda manusia yang kami
rampas, kami samun. Belum lagi dihitung penganiayaan yang telah kami lakukan
terhadap mereka. Adapun nyawa manusia sahaja, sudah sembilan puluh sembilan
yang terbang melayang. Tetapi, meskipun
demikian, memang kami telah mempunyai rasa takut terhadap azab-azab Allah di
akhirat kelak. Oleh kerana tuan hamba akan pergi bertemu Nabi Musa, maka
tolonglah tanyakan keadaan kami ini. Adakah Allah akan menerima taubat kami
ini.. ?” “Baiklah, akan hamba
tanyakan kepada Nabi Musa,” jawab Abdullah Syarafi dan dia pun meneruskan
perjalanannya.
Selanjutnya,
tinggal satu pertiga saja lagi perjalanannya, Abdullah Syarafi sedang melewati
padang pasir yang tandus pula. Terdapat bukit-bukit berbatu-batan di beberapa
tempat. Tiba-tiba, beliau
terserempak pula dengan seorang perempuan yang tinggal dalam sebuah gua batu.
Perempuan setengah umur itu didapatinya tinggal di situ seorang diri. Wanita separuh umur
itu sedang tekun beribadah ketika Abdullah Syarafi terpegun melihatnya dengan
rasa kagum. Takala dia sudah selesai dari
solatnya dan mendapati ada seorang pemuda tercegat di pintu guanya maka
terkejutlah dia seraya membentak, “Siapa kamu? Apa yang kamu mahu? Adakah kamu
hendak mengganggu ibadatku di sini?” “Tidak! Sama sekali tidak bahkan hamba tidak tahu menahu adanya tuan hamba di
sini. “Jawab Abdullah dengan tenang saja. Dan tidak langsung terlintas dalam
benaknya untuk berlaku jahat. “Tapi hamba amat
hairan. Sebab melihat keadaan tuan hamba yang sendirian di sini. Jauh dari
manusia dan tekun pula beribadah. Tidakkah tuan hamba berasa takut tinggal
seorang di sini? Bahkan hamba pada mulanya menyangka tuan hamba ini entahkah
jin atau peri yang menghuni tempat ini. Bolehkah tuan hamba menceritakan
mengapa tuan hamba berada di sini?” “Tuan hamba pula
dari mana dan apa tujuan?” Tanya perempuan itu pula.
Lalu untuk kali
ketiganya, Abdullah Syarafi pun menceritakan hal ehwal dirinya dari mula dia
beriman dengan risalah yang disampaikan oleh Nabi Musa AS hinggalah dia
menempuh perjalanan yang serba sukar, bahaya dan meletihkan itu. Setelah itu
perempuan itu pula menceritakan hal ehwal dirinya. Maka fahamlah oleh Abdullah
bahawa perempuam itu berada di situ kerana mahu mengasingkan dirinya dari
manusia untuk melakukan ibadatnya dengan tekun. Tidak diganggu oleh
sesiapa. Dia juga berasal dari Mesir. Sudah bersuami dan punya beberapa orang
anak. Tetapi lantaran
berasa khuatir, semua itu akan menghalanginya dari melakukan ibadat kepada
Tuhannya, maka dia pun ber’uzlah’ ke tempat sunyi itu. “Hamba senang
berada di sini.” Tambah wanita itu lagi, “Asyik beribadat. Siang berpuasa.
Malam beramal. Hidup hamba kini semata-mata untuk Tuhan dan hamba tidak lagi
rasa khuatir akan terganggu oleh urusan rumah tangga, suami dan anak-anak juga
masyarakat dan oleh kerana tuan hamba akan pergi bertemu Nabi Musa, tolonglah
tanyakan kepada Baginda, adakah Tuhan menerima sekelian ibadat dan amal hamba
ini dan memasukkan hamba ke dalam syurga-Nya lantaran demikian banyaknya amalan
hamba ini.” “Baiklah. Akan hamba tanyakan.”
Lalu Abdullah
Syarafi pun mohon izin dan dia pun berlalu dari situ, Tiada lama kemudian,
sampailah dia di Mesir dan setelah dapat berjumpa dengan Nabi Musa AS maka
segeralah dia menyatakan maksud kedatangannya yang hendak mencari Tuhan supaya
biar tentu benar siapa Allah Tuhan yang hendak disembahnya itu. Sebelum dia menutup
kisah dirinya, sempat dia menyampaikan pertanyaan-pertanyaan yang dipesankan oleh
mereka yang ditemuinya semasa dalam perjalanan. Jawab Nabi Musa AS: “Wahai Abdullah
Syarafi! Engkau fikirkanlah dan renungkanlah akan sifat-sifat dan makhluk bekas
kekuasaan Allah SWT itu. Jangan sekali-kali engkau memikirkan zat Nya. Kerana
engkau tidak akan sama sekali dapat memikir-Nya walau bagaimama sekali susah
payahnya engkau.
Tetapi sentiasalah
engkau akan menemui bukti kewujudan Allah itu pada semua bekas kekuasaannya
yakni kejadianNya. Lihatlah alam yang terbentang ini. Termasuk juga kejadian dirimu
sendiri, adalah menjadi saksi dan bukti akan adanya Tuhan. Dari mana engkau dan
semua makhluk yang ada telah datang dan ke manakah nanti akan pergi?
Wahai Abdullah
Syarafi, jangankan hendak menemui wujudnya Zat Tuhan itu yang memang sudah
sengaja dighaibkan oleh-Nya kepada kita semua sekarang ini. Entah mungkin nanti
dizahirkan-Nya di akhirat, kalau memang hijab sudah diangkatNya. Bahkan sesuatu
yang ada dalam tubuhmu yang kamu sendiri pasti akan adanya dan kamu dapati
bekas-bekas dan kesan perbuatanya, itupun tidak dapat kamu melihatnya. Yakni
ruh kamu sendiri. Maka apatah lagi
Zat Dia yang telah mengadakan segalanya itu!
Maka dua yang wajib
diingati ialah jasa-jasa orang terutama nikmat Allah terhadap dirinya. Dan
kedua, ialah kesalahan- kesalahan dan kejahatann dirinya terhadap orang lain,
terutama dosa-dosanya terhadap Allah. Serta dua macam
yang wajib dilupakan, ialah jasa-jasa dan kebaikan dirinya kepada orang lain,
termasuklah amal-amal dan ibadatnya kepada Allah.
Serta yang kedua,
akan kesalahan-kesalahan dan kejahatan orang terhadap dirinya.Dari itu, wahai
Abdullah Syarafi, adapun orang yang engkau temui menderita di dalam rimba itu
sengsara dengan sebab kekejaman-kekejaman dan aniaya orang ke atas dirinya,
maka ia telah mengingat-ingati barang yang wajib dilupakan. Dan sebaliknya dia
telah melupakan apa yang wajib diingati. Diingat-ingatinya
kejahatan penyamun yang dialaminya, tetapi ia melupakan jasa-jasa semut yang
telah disuruh Allah untuk menghantarkan makanan ke mulutnya. Maka dengan
demikian itu dia tidak mempumyai “Hakikat Iman”, dan dari itu tidaklah akan
masuk syurga.
Begitu pula tentang
perempuan yang engkau temui mengasingkan diri ke tempat yang sunyi itu. Ketahuilah
bahawasanya agama itu disyariatkan Tuhan kepada umat manusia, ialah untuk
membawakan ajaran dan petunjuk-petunjuk hukum bagi mereka, bagaimana adanya
peraturan hubungan dengan Allah dan hubungan antara manusia. Nyatalah dengan
tindakannya mementingkan dirinya meninggalkan rumah tangga, suami dan anak-anak
serta masyarakatnya itu, suatu tindakan putus asa, yang dengan sendirinya dia
telah merosakkan ajaran agamanya sendiri kerana ia telah memutuskan hubungannya
dengan manusia. Padahal, menanggung
kesusahan kerana perhubungan demgan manusia itu, baik berupa hubungannya dalam
melayani kepentingan suami sendiri, anak-anak atau masyarakatnya, adalah yang
demikian itu termasuk amal dan ibadat juga baginya. Dan itu juga termasuk
ajaran-ajaran agama kepada manusia.
Dan lagi sebabnya
Tuhan mengharamkan bunuh-membunuhnya dan peperangan terjadi, ialah kerana
akibatnya memusnahkan isi dunia, memutuskan perhubungan antara manusia dan
memutuskan keturunan. Sedangkan tujuan Tuhan ialah supaya dunia ini diramaikan
dengan manusia. Maka kalau sama
sajalah pendapat segala manusia dengan perempuan itu, yang lelaki tidak hendak
beristeri dan yang perempuan tidak pula hendak bersuami lagi, maka tentulah
dengan sendirinya, paling lama sesudah satu keturunan yang akan datang ini,
akan putuslah keturunan manusia, mereka akan musnahlah dari permukaan bumi.
Dari itu, samalah dosanya dengan membunuh orang ramai.
Lagi pula yang
dikehendaki oleh Hakikat-lman, ialah melupakan jasa-jasa diri, termasuk amalan
dan ibadat kepada Tuhan. Maka sikap perempuan itu menunjuk-nunjukkan ibadatnya,
seakan-akan ia telah berasa cukup mengadap Tuhan dengan ibadatnya itu. Teranglah dengan
demikian, dia pun tidak mempunyai Hakikat-lman. Kerana itu dia tidak akan masuk
syurga, malahan masuk ke dalam golongan isi Neraka.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment